Met een simpel brilletje verlost van jarenlang hoofdpijn
In de korte tijd waarin de beeldschermbrilcampagne liep, werden er ongeveer 200 beeldschermbrillen aangemeten en verstrekt. Voor een bedrijf als BAM, met 20.000 medewerkers in vijf Europese landen, bepaald geen indrukwekkende aantallen. Maar wat op Hans Markus – hij is ook nog KAM-coördinator, veiligheidscoach én kledingbeheerder – wél indruk maakte, dat waren de complimenten die hij na verloop van tijd ontving. “In de bouw zijn we heel pragmatisch, meestal niet van de schouderklopjes. Maar met die brillen ging dat anders. Ik kreeg dankbare verhalen van collega’s die me lieten weten ‘Dit had ik járen eerder moeten doen!’ Mensen die jarenlang na het werk met hoofdpijn en pijnlijke ogen naar huis gingen. En daarvan met zo’n simpel brilletje in één klap waren verlost.”
Laagdrempelig
Die ervaring opende bij Hans letterlijk de ogen. BAM stelt veel in het werk om ziekteverzuim te voorkomen. En Hans, met meer dan 12 jaar ervaring op diverse plekken binnen de organisatie, weet wat het kost als iemand een dagje thuiszit. “Als we met een bril die hoofdpijn weg kunnen nemen, zorgen dat die persoon zich ‘happy’ voelt én beter functioneert, dan ben je toch gek als je dat niet doet?!”
Martijn Verdouw werkt al 30 jaar als opticien en verzorgt bij de klanten van Intersafe metingen voor veiligheids- en beeldschermbrillen op sterkte. Dat doet hij ‘aan huis’, dus op het bedrijf. Dat werken op locatie biedt tal van voordelen. Het maakt het erg laagdrempelig. Medewerkers stappen sneller naar de ‘brillenboer’ toe omdat die nu eenmaal toch in huis is. Andersom kan hij makkelijk even met iemand meelopen om de situatie op de werkplek te bekijken. Omdat Martijn behalve van ogen ook verstand heeft van ergonomie, levert dat vaak verrassende oplossingen op.
Martijn: “Lange mensen zitten verder bij een beeldscherm vandaan dan kleinere mensen. Dat los je niet op met een standaardleesbrilletje van een willekeurig warenhuis. En gaat iemand met een multifocale bril voor een beeldscherm zitten, dan gaat z’n hoofd overdreven naar achteren, om vooral toch maar die kleine lettertjes te kunnen lezen. Dan is het niet verwonderlijk dat zo iemand ’s avonds met hoofdpijn naar huis gaat.”
Brede of smalle neus
Advies ter plekke is ook iets waar Hans een uitgesproken voorstander van is. “Martijn ziet of iemand een groot of klein hoofd heeft, of een brede of een smalle neus. Hij kan dus advies geven over een passende bril.”
Het persoonlijk advies helpt ook om de (beeldscherm-) bril een ander en vooral beter imago te geven. Voor veel mensen is een bril een ‘lieverniet product’. Maar als de expert jou kan uitleggen dat je met de juiste bril je ogen beter beschermt én dat daardoor je hoofdpijn verdwijnt, dan verandert diezelfde bril in een ‘liever-wél product’.
En dan stromen de complimenten vanzelfbinnen!
Vanaf 1 september weer opmeten!
Als de Nederlandse kantoorlocaties en het hoofdkantoor in Bunnik vanaf 1 september ‘RIVM-proof’ zijn ingericht, gaan ook de metingen voor beeldschermbrillen weer van start. Nieuw is het gebruik van een speciaal computerprogramma om de afspraken te plannen. Medewerkers kunnen zien op welke dagen de opticien, op welke locaties aanwezig is. Individueel kunnen ze op de minuut nauwkeurig in zijn agenda een afspraak boeken voor de oogmeting. Het systeem moet voorkomende het ineens te druk wordt bij de opticien. Het vraagt ook om wat meer discipline. Om kwart over één aankomen voor je afspraak van één uur is er niet meer bij…
Bron: Intersafe